INDSKOLING
Snedsted Skoles indskoling er for elever i 0. - 2. klasse, hvor der er tilknyttet et fast team af lærere og pædagoger. Hele indskolingen er samlet i en fælles bygning omgivet af en dejlig legeplads, men de benytter også faciliteterne i skolens hovedbygning, bl.a. bibliotek og gymnastiksal.
KALENDEREN: På Aula finder man kalenderen. Her fremgår det, hvad vi arbejder med, hvilke klasser der har skole-hjem samtaler og andre arrangementer. Al information findes på Aula.
TRADITIONER: Vi beholder vores gode traditioner i indskolingen. I løbet af skoleåret er der to emneuger. Derudover er der fagdage, sensommertur, juleklip, legedage og legetimer, skolefest, fastelavn og en tur til Jesperhus med fernisering og fællesspisning.
SKOLE-HJEM SAMARBEJDET: Tidspunktet for skole-hjem samtalerne ligger på hverdage fra kl. 13.15 - 19.00. Derudover vil der blive afholdt to forældremøder om aftenen, hvoraf det ene handler om trivsel. Kontakt til lærerne skal foregå på Aula, og lærerne er forpligtede til at svare indenfor to hverdage. Der tages forbehold for sygdom, feriedage og lignende.
- I tilfælde af sygdom eller anden fravær, melder forældre selv fravær på Aula samme dag om morgenen eller dagen før.
- Vi henstiller til at forældre tjekker Aula mindst to gange ugentligt.
FRIKVARTERERNE: Vi vægter højt, at eleverne kommer ud i pauserne. Det giver ny energi at komme ud og bevæge sig og få frisk luft, og det styrker i høj grad også deres sociale kompetencer. Legepatruljen kommer af og til og laver forskellige aktiviteter med børnene. Vi har en fantastisk legeplads med træer, græsarealer og legeredskaber. Der er mange udfordringer for krop og sjæl. Børnene skal således have tøj og fodtøj med til al slags vejr. Det er vigtigt, at de har skiftetøj og ekstra fodtøj i deres garderober.
SNEDSTED SKOLES ORDENSREGLER: Vi skal lære børnene at respektere andre for det, de er, og at vise hensyn til andre. At respektere skolen og dermed lærerne, ligesom lærerne selvfølgelig respekterer den enkelte elev for det han/hun er. Det er vigtigt for et godt skoleforløb, at skole-hjem samarbejdet foregår i en positiv stemning, og at skolen og hjemmet har gensidig respekt.
- VÆR PRÆCIS
- VIS HENSYN
- GØR DIT BEDSTE
SKOLENS FORVENTNINGER
OMGANGSFORMER:
- Sproget i indskolingen skal være positiv og anerkendende.
- Lærerne irettesætter, hvis barnet har et grimt sprog.
- Forældre og lærere skal være rollemodeller for børnene, og rose og anerkende den gode opførsel.
- Forældre og lærere skal udvise rummelighed og accept af hinanden. Forældre og lærere går i dialog, hvis et barn ikke trives fagligt eller socialt.
- Forældre og lærere skal være gode forbilleder, og tale positivt til og om andre.
- Forældre og lærere skal i fællesskab hjælpe børnene til at kunne sige fra på en positiv måde.
- Skolen opfordrer til, at forældre laver legeaftaler i hjemmene.
FORÆLDRE BØR VÆRE AKTIVE MEDSPILLERE VED INDLÆRING
- Forældrene er de vigtigste rollemodeller for barnets sproglige udvikling.
- Et godt ordforråd er vigtigt for barnets sproglige udvikling.
- Tal med dit barn om sproget: Om ords betydning. Om bogstaver og bøgers handling, og læs sammen i 15 minutter hver dag.
- Leg med sproget i gåder, rim, remser og talemåder, og lad børnene bruge papir, blyant, farver og tusser.
- Leg med tal, find tal på husene, tal hos købmanden, brug fingrene.
- Lad barnet "legeskrive".
- Lad barnet se, at I skriver og læser.
FORÆLDRE BØR MEDVIRKE TIL AT SKOLEDAGEN BLIVER EN GOD OPLEVELSE
- Det er hjemmets ansvar, at barnet kommer udhvilet i skole.
- Det er vigtigt, at jeres børn lærer at klare mange små opgaver selv, f.eks. at have orden i penalhuset, tage tøj på, pakke idrætstaske, pakke taske osv.
- Lær dit barn, at der forventes noget af det.
- Vis interesse for dit barns skoledag: Tal med barnet, følg med på Aula, tjek dagligt skoletasken og penalhuset.
- Forældre skal sørge for, at barnet møder og er klar til undervisning kl. 08.00. Børnene må være i klasselokalerne fra kl. 07.50.
- Forældre skal sammen med barnet holde orden i garderoben.
- Forældre og barn skal selv sørge for madpakke og drikkevarer. Lærerne sørger for tid og ro til at spise madpakker.
FORÆLDRE BØR STØTTE OP OM SKOLEN
Når man vælger Snedsted Skole, betyder det, at man støtter op om den linje, som lægges af skolebestyrelse, forældreråd, skoleledelse, elevråd og personale.
Indflydelse på skolens udvikling og dagligdag sker bl.a. igennem arbejdet i skolebestyrelsen og forældreråd, samt ved deltagelse i forældremøder - derfor forventer vi, at alle forældre vil være villige til at indgå i dette arbejde. Der er valgt en skolebestyrelse med vidtgående beføjelser, og som repræsenterer forældrene. Brug skolebestyrelsen positivt og konstruktivt, og respektèr dens afgørelser. De forældrevalgte medlemmer af skolebestyrelsen finder du her på skolens hjemmeside under fanen "Forældresamarbejde".