Trombakken

TROMBAKKEN

Trombakken er Thisted Kommunes skole- og SFO-tilbud til børn og unge med ADHD og ASF. Skolen er en afdeling ved Snedsted Skole i selvstændige bygninger. På Trombakken har vi en afdeling for børn og unge med ADHD og en tilsvarende afdeling for børn og unge med ASF. Der er i september 2023 indskrevet 98 elever i alderen 6-17 år.

Undervisningen af eleverne på Trombakken følger folkeskolens rammer og retningslinjer om undervisningspligt for børn og unge i den danske folkeskole. Vi arbejder ud fra, at den enkelte elevs individuelle forudsætninger og kompetencer er i centrum. Det er vores målsætning at de elever, som vi sender videre fra Trombakken, har opnået en så høj grad som muligt af kompetencer indenfor:

• Faglige kompetencer
  • Sociale kompetencer
  • Selvstændighed og selvindsigt

På Trombakken er der en stor faglig viden om ASF, ADHD og beslægtede diagnoser. Ud fra denne faglige viden planlægges undervisningen, så den passer bedst muligt til den enkelte elev. I arbejdet med børn og unge på Trombakken forsøger vi i tæt samarbejde med forældre, PPR og Thisted Kommune at støtte børn og unge i at mestre livet her og nu og på længere sigt. Vi vægter forældresamarbejdet højt.

På Trombakken arbejder vi med læring i et neuropædagogisk perspektiv. Det betyder, at vi har en forståelsesramme, hvor viden om hjernens funktioner bliver omsat til pædagogisk praksis.

Vi er nysgerrige på, hvordan vi kompenserer for de udfordringer, som ADHD og ASF giver. Hverdagen på Trombakken er præget af ro, struktur og genkendelighed, og vi er sammen med den enkelte elev nysgerrig på hvilke strategier, der skal arbejdes med. Der er altid fokus på barnets nærmeste udviklingszone.

Fra august 2021 til juni 2022 er alle medarbejdere på Trombakken igennem en KRAP-basisuddannelse. KRAP er en forkortelse for Kognitiv, Ressourcefokuseret, Anerkendende Praksis. Målet med neuropædagogik er at skabe og fremme den enkeltes kompetencer via en helhedsorienteret og handlepræget indsats. Hos os på Trombakken har vi følgende neuropædagogiske principper:

• Vi anvender en anerkendende tilgang
  • Vi bygger på samvær og dialog
  • Vi har fokus på ressourcer og potentialer
  • Vi observerer og beskriver
  • Vi opstiller mål og delmål i samarbejde med eleven
  • Vi hjælper eleven til at erhverve sig nye handlingsstrategier
  • Vi koordinerer indsatsen omkring eleven på tværs af faggrupper
  • Vi evaluerer og justerer indsats

I dagligdagen følger eleverne på Trombakken et individuelt skema og undervises i mindre grupper. Der er tilknyttet pædagoger og lærere til hver gruppe. Der undervises som udgangspunkt i folkeskolens fagrække, og der er mulighed for at tage en afgangseksamen. På Trombakken vægtes idræt, bevægelse og udeliv højt. I undervisningen benytter vi Snedsted Skoles faglokaler samt Snedsted-Hallen og svømmehallen.

På Trombakken har vi en afdelingsleder og en konsulent, som i samarbejde med det øvrige personale er med til at sikre den specialpædagogiske viden og tilgang. Ligeledes er der en læsevejleder, som sikrer den rette hjælp og undervisning i forhold til kompenserende hjælpemidler ved fx ordblindhed.

Herudover har vi en lærer, der varetager undervisningen af elever, som har svært ved at komme i skole. I tæt samarbejde med eleven og forældrene, finder de sammen en vej tilbage til skolen.

VISITATION TIL TROMBAKKEN

Når en elev visiteres til Trombakken, sker det på følgende måde:

• Det aktuelle skoletilbud samt PPR indstiller eleven til visitationsudvalget.
  • Visitationsudvalget træffer afgørelsen om et evt. skoleskifte.
  • I april/maj måned inviteres nyvisiterede elevers forældre til informationsmøde på Trombakken.
  • Der aftales individuelle besøg på skolen, så den kommende elev har mulighed for at se skolen.
  • Der aftales overleveringsmøde med det afgivende skoletilbud.